knihi.cz
...založte si svůj deník teď!
knihy autoři čtenáři diskuze
853.gif LenockaLugosi
587 x
Přesunuta sem: http://www.cbdb.cz/uzivatel-13990-aw_mp

datum členem od: 05.11.2007
ying-yang 36, žena, Praha
příspěvků : 47

komentáře uživatele komentáře uživatele :

nové | staré
přidáno přidáno: 26.04.2010 - 16:14
přidáno přidáno: 11.04.2010 - 14:45
Ať se snažím sebe víc, proletářská poezie Josefa Hory mi asi nikdy nebude blízká...
přidáno přidáno: 10.04.2010 - 14:35
Tuto knihu jsem četla ve špatném věku, musím znova!
přidáno přidáno: 10.04.2010 - 00:42
Báseň o kráse, bolesti a o čemsi ženském. Pastýřku vnímám trochu jako ženský protějšek Krysaře. Tyto postavy mají cosi společného - osamělé putování, bolest způsobená milovaným člověkem, symbolická zvířata jako doprovod, dítě, atd. Ačkoli bývá ženské spojované s temnotou a mužské se světlem, v těchto postavách je to opačně. Ale dost už této vykonstruované analogie. ;-)
V Pastýřce je důležitým prvkem i krajina, kterou pastýřka prochází. Je to krajina zčásti přímořská a zčásti horská, pastýřka putuje pod sekvojemi, lidská obydlí, na která naráží, jsou zemědělská stavení různého typu; lidé, na které naráží, jsou jako ty domky... Až na Onoria, španělského indiána, který se k ní dostane nejblíž; jemu vypráví svůj příběh, ale i jeho "opouští" a putuje dál na sever, k dubnu.
přidáno přidáno: 08.04.2010 - 21:47
Bibliofilský zážitek ve všech rovinách kvůli kterému stojí za to posedět ve studovně. Vzácnost, vizuální a hmatová jedinečnost této sbírky připomínají "dávné časy", kdy nebylo umění reprodukovatelné a tudíž masové. Autor geniálně kombinuje nejen vně hranice slova ale i uvnitř, takže vznikají fascinující (neznámé a přitom z tradice vycházející) kontexty a významy. (I samy hranice slov jsou v této poezii poměrně neobvykle přilnavé a propustné.) V jeho básních se proplétá hořký sarkasmus s neobyčejnou všedností, romantikou a hnusem. Bolest a hra.
přidáno přidáno: 02.04.2010 - 13:55
V první části knihy autor popisuje východisko sémantiky fikčních světů, a to logickou teorii možných světů: srovnává koncepce různých teoretiků. Potom rozebírá různé aspekty teorie fikčních světů především pomocí parafrází a citací Doležela (Heterocosmica), jeho pojetí pak srovnává s pojetími ostatních. Na závěr se snaží nabídnout možnosti použití teorie fikčních světů v obecnějším myšlení o literatuře, přičemž opět vychází hlavně z Doležela. Čtenáře, jenž četl Heterocosmicu, kniha neinformuje o ničem novém, nabízí ale náhledy na koncepce jiných autorů, jimiž jsou komentovány konkrétní problémy s. f. s., ke kterým se vyjadřuje Doležel. (Což je pochopitelné - kniha má v názvu slovo "úvod" a Doležel je největší autoritou v oblasti f. s.) Pro mě byla kniha užitečným připomenutím, shrnutím Doleželovy Heterocosmicy a komentářem k ní.
přidáno přidáno: 29.03.2010 - 10:40
Nižší hodnocení, než si tahle kniha zaslouží, se odvíjí pouze od mého špatného rozpoložení pří četbě. Calvina z toho neviním.
přidáno přidáno: 06.02.2010 - 19:55
Z toho, co jsem od Světlé četla, je v této knize asi nejvýraznější vykonstruovanost zápletky, za kterou by se nemusela stydět jihoamerická telenovala. Ale negativní pocity postav byly popsány moc hezky. Ženy v tomto díle (stejně jako ve Vesnickém románu) jsou opravdu chorobné a šílené. Až bych je tipovala na predekadentky. Akorát ten smířlivý konec tu "dekadenci" trochu oslabuje.
přidáno přidáno: 13.01.2010 - 23:03
Nejsem jistá, jestli zdejší je zdejší anotace obstojná. Nebudu se zaobírat tím, že poezie není deník. To už bych se příliš opakovala. Jde mi spíš o tu charakteristiku ročních období. Opravdu znamená zima smrt? Vždyť letmo se smrt objevuje už v jarním oddílu a hned první báseň oddílu letního je o smrti. Ono není úplně zcestné psát, že jaro znamená mládí, atd. Tady se Neruda od konvencí moc neodklonil, ale podle mě je důležité zmínt, že tato období roku i života jsou nahlížena z pozice starce očekávajícího smrt, do níž je lyrický subjekt stylizován.

Na počátku jarního oddílu je zřetelný motiv roztávání stařeckého cynismu, později se k němu přidává reflexe dívčího mládí, dívčích lásek, lásek k mladým dívkám (to vrcholí v oddílu letním, kde je ale do kontrastu k lásce k mladým dívkám postaveno stáří a smrt - ale to nemusí být nutně nijak depresivní: například báseň XI. je vysloveně hravá).
Některé básně (hlavně ty, jež se týkají spíše přírody) jsou založené na rozvíjení jedné personifikace. Například báseň VI. Letní, nebo úvodní básně k oddílu Podzimní a Zimní.
(I. podzimní báseň svým hravým vyzněním a způsobem přiřknutí lidských vlastností přírodním dějům připomíná lidovou pohádku.)

Už jsem zmínila motiv smrti, který prostupuje celou sbírkou. Nabízí se možnost, že smrt přijde v poslední básni, ale i tam je pouze zmíněná a očekávaná. Ani tady nepřichází. Toto zmařené očekávání (spíše lyrického subjektu než čtenáře) je tečkou, která přidává intenzitu nahořklému vyznění sbírky a zároveň, protože nezakončuje zimu smrtí, naznačuje nevyhnutelnou cykličnost.
přidáno přidáno: 09.01.2010 - 12:59
90 nejtrapnějších stripů, jaké jsem kdy četla - nezadají si ani s humorem mých spolužáků z gymplu.
10% dávám za první a poslední věty.
zapln-grey1 | 2 | 3 | 4 | 5
© 2006-2024 | RSS: novinky, nové knihy, komentáře, diskuze, diskuzní fórum, citace, koupelnový nábytek