7
![]() |
|
![]() |
Jan Neruda![]() ![]() Jedná se o Nerudův intimní deník. Objevuje se zde přírodní tematika. Život člověka přirovnává ke koloběhu ročních období. Jaro znamená mládí, léto dospělost, podzim stáří a zima smrt... |

Arabesky (84%), Arabesky / Povídky malostranské (90%), Balady a romance (84%), Česká společnost 1, České humoresky, Drobné klepy (100%), Erotomanie (55%), Fejetony, Hřbitovní kvítí (88%), Knihy básní, Knihy veršů (83%), Kostlivec pod podlahou, Legenda o Loretě, Letní vzpomínky (90%), Písně kosmické (84%), Povídky malostranské (75%), Ty utýráš mne chladem svým, Vápno z pýlu motýlův, Ve lví stopě (92%), Zpěvy páteční (82%), Žerty hravé i dravé (100%)

Žádná nabídka k prodeji. Chcete knihu prodat? Přidejte novou nabídku!
Sháníte tento titul? Vložte novou poptávku!
Sháníte tu to knihu? Chcete ji prodat? Zaregistrujte se a vložte svůj inzerát!

LenockaLugosi (74%)

Nejsem jistá, jestli zdejší je zdejší anotace obstojná. Nebudu se zaobírat tím, že poezie není deník. To už bych se příliš opakovala. Jde mi spíš o tu charakteristiku ročních období. Opravdu znamená zima smrt? Vždyť letmo se smrt objevuje už v jarním oddílu a hned první báseň oddílu letního je o smrti. Ono není úplně zcestné psát, že jaro znamená mládí, atd. Tady se Neruda od konvencí moc neodklonil, ale podle mě je důležité zmínt, že tato období roku i života jsou nahlížena z pozice starce očekávajícího smrt, do níž je lyrický subjekt stylizován.
Na počátku jarního oddílu je zřetelný motiv roztávání stařeckého cynismu, později se k němu přidává reflexe dívčího mládí, dívčích lásek, lásek k mladým dívkám (to vrcholí v oddílu letním, kde je ale do kontrastu k lásce k mladým dívkám postaveno stáří a smrt - ale to nemusí být nutně nijak depresivní: například báseň XI. je vysloveně hravá).
Některé básně (hlavně ty, jež se týkají spíše přírody) jsou založené na rozvíjení jedné personifikace. Například báseň VI. Letní, nebo úvodní básně k oddílu Podzimní a Zimní.
(I. podzimní báseň svým hravým vyzněním a způsobem přiřknutí lidských vlastností přírodním dějům připomíná lidovou pohádku.)
Už jsem zmínila motiv smrti, který prostupuje celou sbírkou. Nabízí se možnost, že smrt přijde v poslední básni, ale i tam je pouze zmíněná a očekávaná. Ani tady nepřichází. Toto zmařené očekávání (spíše lyrického subjektu než čtenáře) je tečkou, která přidává intenzitu nahořklému vyznění sbírky a zároveň, protože nezakončuje zimu smrtí, naznačuje nevyhnutelnou cykličnost.
Na počátku jarního oddílu je zřetelný motiv roztávání stařeckého cynismu, později se k němu přidává reflexe dívčího mládí, dívčích lásek, lásek k mladým dívkám (to vrcholí v oddílu letním, kde je ale do kontrastu k lásce k mladým dívkám postaveno stáří a smrt - ale to nemusí být nutně nijak depresivní: například báseň XI. je vysloveně hravá).
Některé básně (hlavně ty, jež se týkají spíše přírody) jsou založené na rozvíjení jedné personifikace. Například báseň VI. Letní, nebo úvodní básně k oddílu Podzimní a Zimní.
(I. podzimní báseň svým hravým vyzněním a způsobem přiřknutí lidských vlastností přírodním dějům připomíná lidovou pohádku.)
Už jsem zmínila motiv smrti, který prostupuje celou sbírkou. Nabízí se možnost, že smrt přijde v poslední básni, ale i tam je pouze zmíněná a očekávaná. Ani tady nepřichází. Toto zmařené očekávání (spíše lyrického subjektu než čtenáře) je tečkou, která přidává intenzitu nahořklému vyznění sbírky a zároveň, protože nezakončuje zimu smrtí, naznačuje nevyhnutelnou cykličnost.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.