knihi.cz
...váš on-line čtenářský deník!
knihy autoři čtenáři diskuze
5
hodnoceno 3

Obálka knihy Anatém

Neal Stephenson

kategorie sci-fi
přidáno přidáno: 06.06.2012

Mladý frát Erasmas žije se svými přáteli za zdmi koncentu Svante Edhara, útočiště vědců, matematiků a filozofů, jehož tisíciletími prověřené rituály a řád se zdají být neotřesitelné vlivy ze záhradbí, kde mohou vznikat a zanikat města a říše, aniž by to do chodu koncentu nějak výrazněji zasáhlo. Přesto se v dávné minulosti stalo již třikrát, že byly tyto oázy poznání barbarsky rozvráceny. Teď se mají brány po deseti letech znovu na deset dní otevřít a umožnit tak konfrontaci s vnějším světem. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se za hradbami dělo něco, co by mohlo stabilitu tohoto života ohrozit, natož že by se schylovalo ke katastrofě, kterou bude moci právě frát Erasmas s vynaložením veškerého svého umu, poznání a důvtipu odvrátit. Ale to se má již brzy změnit…
Kde koupit knihu Anatém?

Originální název: Anathem
Počet stran: 728

zapln-lightdalší knihy autora Neal Stephenson
Diamantový věk (90%), Kryptonomikon (89%), Rtuť (80%), Sníh (89%), Velké U (78%)
zapln-lightantikvariát
Žádná nabídka k prodeji. Chcete knihu prodat? Přidejte novou nabídku!
Sháníte tento titul? Vložte novou poptávku!
Sháníte tu to knihu? Chcete ji prodat? Zaregistrujte se a vložte svůj inzerát!
zapln-lightkomentáře a hodnocení knihy Anatém
fauxthum (100%)
přidáno přidáno: 27.06.2012 - 23:47
Patrně jedna z nejvýraznějších a nejpromyšlenějších moderních sci-fi. Troufám si tvrdit, že Stephensonův Anatém se dočká statusu klasického díla žánru. Autor zde v mnohém překonává svoji předchozí tvorbu, jak tematicky tak schopností vystavět příběh. Navíc tentokrát jde o kvalitní český překlad Petra Kotrleho, takže podobné překladatelské katastrofy vydavatelství Talpress, jako byla ta v případě Rtuti, se bát nemusíte. I když upozorňuji, že ani tentokrát není tento český vydavatel bez viny: na každém vyobrazení (asi až na jednu výjimku), které v knize najdete, se jakýmsi tiskovým nedopatřením dostala zkratka FPO. Jest se obávati, že jde o tohle: http://en.wikipedia.org/wiki/For_position_only . Nápis je vždy uprostřed obrázku a poměrně velkým fontem.

Jinak tahle kniha na mě působila pozvolna. Tím chci říct, že jsem se přibližně každých sto stránek blížil víc a více nadšení, které kulminovalo někde kolem str. 500 (z celkových 726 stran textu i s výkladovým slovníkem pro orientaci ve fikčním světě a přílohami). Doporučuji Anatém doplnit čtením Grega Egana, zejména jeho románem Karanténa.
Perdido (99%)
přidáno přidáno: 14.08.2012 - 08:26
Komplexnost a bohatost sama popírající žánrovost a schematičnost "tradiční" sci-fi. Vlastně několik komplexností, které se navzájem podporují, proplétají a srůstají v celek daleko přesahující součet jednotlivostí a poskytující tak vydatnou potravu pro čtenářův intelekt, jaký jen málokterý autor dokáže naservírovat. Bok po boku Ecovi a jiným zasloužilým, ne-li výše!
Komplexnost obrazů projevující se jako během čtení narůstající touha vidět Anatém-film, zvizuálnit sofistikované detaily jakož i popisovanou architekturu a přístroje a zázraky v celku, silně lákavá představa monumenálních chrámových/koncentových komplexů sloužící prakticky ke stejnému účelu jako na matičce Zemi, ale přece se lišící, to neustálé nucení čtenáře/představovatele myslet na to, že je na cizí planetě a že tedy musí překroutit svou obraznost, nastavit ji trochu jinak... S tím související komplexnost či stránka jazyková, jako páka na čtenáře ve smyslu neustálého připomínání či vymezování divergencí i konvergencí nejširšího lingvistického, a vůbec myšlenkového paradigmatu (kauzální domény) Arbre od zemského ustanovení věcí, od jejich pojmenování ("Co když vezmu tady tuhle věc, které všichni říkají takhle a najednou jí začnu říkat úplně jinak?"); možná v první chvíli dojem, že vymýšlení novotvarů je jen Stephensonova zvůle a "zbytečná" hravost, ale nenene, má to své opodstatnění právě ve vymezení zmíněném před středníkem, všechno do sebe zapadá. Mimochodem - možná to byl jen můj pocit, ale jakoby se jazyk knihy, resp. hlavního hrdiny, měnil spolu s prožitými událostmi, jakoby se spolu s čím dál častějším objevováním se na scéně možnosti ovlivňování kauzálních domén skrze paralelní vesmíry tato funkce postupně prakticky promítala i do jazyka hlavního vypravěče, jakoby byl on sám ovlivňován dalšími HTS. Ale to už jsme částečně u komplexnosti filozofické, která je asi nejkrásnější a tvoří vlastně samotnou zápletku knihy. Dnes čtou lidi Hesse a kdovíco, aby si čichli k nahlížení lidí přelomu 19. a 20. století na jejich zasazení do přírody, kosmického systému a na povahu vědomí (pokud nečtou přímo Nietzscheho, ale tak to snad ani ne...), nu a za dalších sto a více let budou číst právě Anatém. Za tím samým účelem, i když tenhle předpoklad automaticky předjímá silnou podobnost mezi myšlenkovými východisky současného a budoucího čtenáře. Předpoklad nikterak ověřitelný. Pravda, leckterý čtenář by mohl vytknout přílišnou "Čítankovost" Anatému/filozofického románu, ale proč se tomu bránit, když to napomáhá systematičnosti ve "výkladu" a když se v žádném případě nejedná o překročení hranice, za kterou se už dělá ze čtenáře blb. Ale k samotné filozofii - s rostoucím počtem stránek se napínavě čeká vyvrcholení syntézy striktně sémantického a striktně syntaktického pojetí jsoucna a posledních pár kapitol je jejich finálním usouvztažněním a aplikací nového - rekonstituovaného - přístupu. Nicméně Stephenson se nespokojí jen s jednoduchou aplikací, ale zabývá se i východisky, kořeny, i ty máme možnost zde porovnat s naší realitou (kauzální doménou), stejně jako u výše popsané jazykové a "obrazové" stránky.
Čím ale je IMHO Anatém naprosto fantastický, krom výše řečeného, je absence EXPLICITNÍHO vymezení vztažné soustavy. Čtenář je (pravděpodobně) ze Země a je nucen srovnávat se Zemí, ovšem aniž by bylo cokoli řečeno v celé knize o nějaké planetě, kterou by takhle její obyvatelé nazývali. Přesto se nabízí možnost, že Země v Anatému vystupuje jako diskutovaný hypotetický HTS Arberu (respektive spíš jeden z HTS) právě díky konvergencím, díky svante Gödelovi a podobným detailům. Přemýšlení o rozdílech a podobnostech je zkrátka silně podnětné a hlavně umožněné rozsáhlostí díla, detailními popisy a vůbec tou spoustou omáčky okolo děje. Chvála dobrým omáčkám.
Jiná komplexnost by mohla být futurologická, ale tady bych vyzvedl snad jen samotné fungování koncentů, jejich smysl - zatímco venku se děje kdovíco (podle indicií nic zásadního), frátové a súry revidují literaturu. Bez experimentálních přístrojů (no dobře, s jejich minimem) dělají to, že nevytváří další informace, ale dávají do vztahů ty, které už jsou k mání. Je asi namístě očekávat, že i lidstvo jednoho krásného dne přestane chrlit tuny tun redundantních dat a informací a jako další krok ke své dokonalosti je začne zpracovávat. A možná k tomu ani nebudem potřebovat roly, sféry a šňůry. Jen ty čudly...
Svante Stephenson zkrátka rozjel velmi komplexní hru, se vším všudy, s takovou spoustou podnětů, že jakákoliv jiná - "obyčejná" - kniha bude vedle něj vypadat jen jako takový...pynd. Nu, na závěr snad jen doporučení jedné nejmenované redaktorky: "Čtěte Anatém!"
blimba (86%)
přidáno přidáno: 06.11.2012 - 21:50
No po těch dlohých recenzích se skoro bojím něco napsat... Kniha super, ale pro mě asi zůstane jedničkou Diamatnový věk.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2006-2024 | RSS: novinky, nové knihy, komentáře, diskuze, diskuzní fórum, citace, koupelnový nábytek