Exponometrie

Fotografie - kresba světlem - je ze své podstaty bytostně závislá na světelných podmínkách a vlastnostech materiálu, na kterém se světlo zachycuje. Kreativní fotografická práce tedy vyžaduje suverénní zvládnutí pravidel exponometrie, zejména zonálního exponometrického systému, aby se výsledky co nejvíce shodovaly s vizí autora.

Protože černobílá fotografie obsahuje jen různé odstíny šedi, fotograf má v konečné fázi tvůrčího procesu k dispozici pouze černou a bílou a mezi nimi všechny odstíny šedi. Zdánlivě toho mnoho není, ve skutečnosti se však jedná o teoreticky nekonečné množství polotónů a jejich vzájemných kombinací. Proto by měl každý, kdo se věnuje černobílé fotografii, ať už klasické, nebo digitální, o zacházení se škálou černá-bílá vědět co nejvíce.

Protože svět kolem nás je převážně barevný, měl by si dále umět ve své obrazotvornosti převést barevnou realitu do černobílé stupnice, tak jak to dělá černobílá fotografie. Protože citlivost k barvám není u všech černobílých filmů stejná (kupříkladu stejná červená plocha se zobrazí na dvou různých filmech s různým stupněm zčernání) a ani vnímání světlostí barev se neshoduje zcela s citlivostí černobílých filmů k barvám, vyžaduje tento převod mnoho zkušeností a znalostí, než se stane pro fotografa intuitivní záležitostí. V současné době k této problematice přistupuje i specifičnost digitální fotografie.

www.knihi.cz